Prototyping studie MINI designstoel

Zitvlak

Om het zitvlak van het model te prototypen zijn er meerdere opties;

Voor het lamineren en het thermovacuümvormen moet ik in beide gevallen een positieve mal maken. Het zitvlak van mijn gekozen stoel heeft curves in de drie dimensies, een benaderende mal maken zou kunnen door verschillende doorsnedes maken (vanuit een cad 3dmodel) over de breedte van de stoel en deze in plaat materiaal uit te zagen of te lasercutten. Daarna de doorsnedes naast elkaar plaatsen en het gecurvde vlak erover leggen met flexibele sheet, lamineren,… Verschillende doorsnedes transfereren naar schuim materiaal, tegen elkaar plakken en dan het getrapte oppervlak effen schuren zou ook kunnen. In beide gevallen spreken we dus over een aanzienlijke tijd en materiaalinvestering.

Vermits ik beschik over een 3dmodel (dxf formaat) van de fabrikant dat met een beetje aanpassingswerk in NX tot een perfect 3d printbaar model kan worden gemaakt kies ik voor deze optie. De dikte van het zitvlak is op het randje van wat zonder supportstructuur kan worden afgeprint. Een ervaren 3d print kenner heeft er echter geen enkel probleem mee.  De kostprijs, materiaalgebruik en tijdsinvestering is heel wat lager dan bij de andere twee methodes. De 3dprint moet achteraf nog wel geschuurd en bijgewerkt worden maar dat zou bij het lamineren ook zo zijn.

Ik gebruik de ‘vrijgekomen’ tijd om mijn frame tot in de puntjes te verzorgen.

Frame

Voor het frame zijn er mijn inziens twee opties;

  • gebogen stalen staven die verbonden worden door puntlassen
  • solderen van messing buisjes gevuld met koper draad

De eerste methode is een welbekende methode in het idc atelier. Ik vind het echter moeilijk om de plaatsen waar de puntlassen komen niet om te toveren in een gesmolten platgedrukte brei. Daarenboven is het originele frame erg smooth en doorlopend zonder zichtbare verbindingspunten. Het plooien van de stalen staven vraagt ook om de productie van een plooimal.

De tweede methode (die ik toegepast heb) heb ik nergens gevonden maar heb ik zelf bedacht. Solderen gaat naar mijn ervaring veel gecontroleerder en voor een maquette is het sterk genoeg. Door te werken met messing buisjes kan het frame met de hand op de papieren aanzichten geplooid worden. Door in de buisjes koper draad te voeren knikken de buizen niet door bij het plooien. Door het koper iets te laten uitsteken kunnen gemakkelijk man/vrouw verbindingen gemaakt worden om de verschillende delen in elkaar te klikken. De gesoldeerde verbindingen vragen ook minder afwerking dan lelijke puntlassen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s